جمع آوری نذورات یک میلیارد تومانی ستاد بازسازی عتبات در گیلان
کد خبر: 3990134
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۳

جمع آوری نذورات یک میلیارد تومانی ستاد بازسازی عتبات در گیلان

رئیس ستاد بازسازی عتبات گیلان، از جمع آوری حدود یک میلیارد تومانی نذورات در استان گیلان خبر داد و یادآور شد: تعهد استان گیلان در سال جاری 12 میلیارد تومان است که با توجه به ظرفیت های موجود در استان، میزان نذورات می تواند بیشتر از تعهد ستاد باشد.

به گزارش ایکنا از گیلان، مجید دوهندو، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان گیلان امروز، 20 مرداد در جمع خبرنگاران، با گرامیداشت فرارسیدن ایام محرم و عزای سیدالشهداء(ع)، اظهار کرد: همانگونه که امام خمینی(ره) فرمودند، محرم و صفر اسلام را زنده نگه داشته و لذا باید از پیام ها و درس های عاشورای حسینی بهره بگیریم.

وی با تاکید بر لزوم معرفی ماموریت های ستاد بازسازی عتبات عالیات به آحاد جامعه، افزود: خیلی از مردم اصلا با وظایف ستاد بازسازی عتبات عالیات آشنایی ندارند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گیلان، از رسانه ها خواست پل ارتباطی مردم با این ستاد باشند و اضافه کرد: بارگاه منور شش امام معصوم(ع) و حضرت اباالفضل عباس(ع) به عنوان امامزاده در کشور عراق بوده و لذا وظیفه ستاد بازسازی و مرمت این اعتاب مقدسه است.

دوهندو، با بیان اینکه دشمنان اهل بیت(ع) هم در زمان حیات و هم بعد از شهادت ائمه اطهار از این سلسله نورانی هراس داشتند، گفت: عاشقان و دلدادگان اهل بیت(ع) از سنوات گذشته برای نگهداری از اعتاب مقدسه از جان و مال خود گذشتند.

وی بارگان مقدس ائمه معصومین را محل تجمع محبان اهل بیت و مایه هدایت انسان ها دانست و تصریح کرد: ستاد بازسازی عتبات عالیات علاوه بر مرمت و بازسازی اعتاب مقدسه ائمه اطهار، وظیفه به روزرسانی و توسعه امکانات مادی و رفاهی این اماکن نورانی را برای خدمت رسانی به زوار دارد، زیرا اعتاب کربلا و نجف و سامرا و کاظمین در ایام مختلف سال پذیرای بیش از چهار میلیون زائر است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات گیلان، با اشاره به حضور 27 میلیون نفری زوار حسینی در مراسم پیاده روی اربعین، عنوان کرد: این حجم از زوار نیازمند امکانات مادی و رفاهی هستند که نه تنها دولت عراق، بلکه هیچ دولتی نمی تواند پاسخگو باشد لذا ستاد بازسازی عتبات عالیات با محوریت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از سال 82 اقدام به آماده سازی امکانات اولیه عتبات برای خدمت رسانی به زوار کرده است.

وی ستاد بازسازی عتبات را مردم پایه دانست و بیان کرد: میزان عشق و علاقه مردم ایران به ائمه اطهار(ع) بسیار زیاد است و لذا نذورات خود را صرف بازسازی اعتاب مقدسه می کنند. در این راستا ستاد بازسازی به واسطه نذورات مردم اقدام به تامین هزینه بازسازی و مرمت گنبد و بارگاه و ساخت صحن در هر یک از اعتاب می کند.

دوهندو با بیان اینکه صرف نذورات برای بازسازی اعتاب مقدسه خودجوش و مردم بوده و ستاد فقط جمع آوری این نذورات را بر عهده دارد، اظهار کرد: نذر با کمک های خیریه متفاوت است، زیرا اهل بیت(ع) واسطه نزول فیض از آسمان به زمین هستند و افراد با نذر کردن حاجت روا می شوند لذا نذر دارای احکام بوده و جنبه شرعی دارد و ستاد بازسازی از نظر شرعی نمی تواند نذورات جمع آوری شده را در جای دیگر هزینه کند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات گیلان، جمع آوری نذورات غیر نقدی را از دیگر وظایف این ستاد دانست و گفت: در پنج ماهه نخست سال جاری علیرغم مشکلات اقتصادی و شرایط ناشی از کرونا نسبت به پنج ماهه سال گذشته شاهد رشد 70 درصدی در جمع آوری نذورات هستیم.

وی از جمع آوری حدود یک میلیارد تومانی نذورات در استان گیلان خبر داد و یادآور شد: تعهد استان گیلان در سال جاری 12 میلیارد تومان است که با توجه به ظرفیت های موجود در استان، میزان نذورات می تواند بیشتر از تعهد ستاد باشد، اما به واسطه آشنایی کم مردم با ستاد بازسازی عتبات با تحقق عدد مورد نظر فاصله داریم.

دوهندو، با اشاره به اجرای طرح «هر گیلان؛ پنج هزار تومان در سال»، تاکید کرد: مسئول نمایندگی ولی فقیه در ستاد بازسازی عتبات عالیات نظارت دقیق بر نذورات مردم دارد تا در جای نذر شده هزینه شود. همچنین دفاتر ستاد عتبات در شهرستان ها و بخش ها نیز آماده جمع آوری نذورات نقدی و غیر نقدی مردم اعم از پول و برنج و طلا و مس و... هستند.

وی 149 میلیون تومان از نذورات جمع آوری شده در پنج ماهه نخست امسال را طلاجات دانست و گفت: ستاد بازسازی عتبات عالیات شفافیت را در دستور کار دارد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات گیلان در ادامه از اجرای طرح «بنای نور» خبر داد و عنوان کرد: مردم می توانند از یک تا پنج میلیون تومان نزد بانک رسالت وام بدون ضامن جهت بازسازی عتبات عالیات دریافت کنند؛ البته این وام مستقیما به حساب ستاد بازسازی واریز می شود و بازپرداخت ماهانه آن 17 هزار و 500 تومان است. همچنین افراد می توانند بدون مراجعه به شعب بانکی و تنها از طریق سامانه اقدام به ثبت نام کنند.

وی با اشاره به سبقه استان گیلان در کمک به جبهه های جنگ، ادامه داد: در طرح «بنای نور» تاکنون 700 پرونده تشکیل شده که با توجه به جمعیت دو و نیم میلیون نفری گیلان بسیار کم است.

دوهندو، نذورات مردمی برای ستاد بازسازی عتبات را زمینه ساز ایجاد اشتغال و رونق بازار در کشور دانست و بیان کرد: یک ریال از نذورات جمع آوری شده را در عراق هزینه نمی کنیم و کلیه وسائل و مصالح از کشور تامین می شود و همه بناها و معماران و کارگران ایرانی هستند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات گیلان، با بیان اینکه موکب های اربعین استان از 18 به 25 افزایش یافته است، اضافه کرد: این موکب ها علاوه بر وظیفه خدمت رسانی به زوار اربعین حسینی، ظرفیت خوبی جهت خدمت رسانی به مردم به ویژه در حوادث و بحران هاست و استان گیلان از آستارا و تالش و لوشان گرفته تا مهران و نجف و کربلا موکب دارد.

وی با اشاره به ظرفیت بالای موکب های اربعین در خشکسالی و سیل و زلزله و...، افزود: در جریان زلزله سی سخت 200 میلیون تومان کمک های مردمی توسط موکب های گیلان برای مردم زلزله زده ارسال شد و غذا و نان گرم به مردم رساندیم.

دوهندو، کمک های معیشتی و بهداشتی به اقشار آسیب دیده از کرونا را از دیگر اقدامات موکب های اربعین دانست و اظهار کرد: در عید غدیر امسال 28 هزار پرس غذای گرم توسط موکب های استان گیلان بین نیازمندان توزیع شد. در جریان کم آبی مناطق جنوب کشور نیز موکب نورالزهرا(س) 15 تانکر 500 لیتری و موکب محسنین 30 هزار بطری آب به همراه 72 تانکر هزار لیتری به خوزستان فرستادند.

وی با بیان اینکه تنها یکی از موکب های گیلان می تواند 20 هزار پرس غذا در یک وعده پخت کند، گفت: موکب های گیلان مجهز به دستگاه یخ ساز و نانوایی سیار هستند و در یک ماه رمضان نان بسته بندی رایگان را به کمک گروه های جهادی به دست مردم نیازمند رساندیم.

گفتنی است، مردم می توانند نذورات خود از طریق شماره کارت 6037997599049757 و یا کد دستوری #4*72* ارسال کنند.

انتهای پیام

انتهای پیام
captcha